Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Duž oštrog noža leti ptica“: Priče navrh noža - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Prikaz romana „Duž oštrog noža leti ptica“: Priče navrh noža

Uskoro će onaj dan kad će otac gotovo svečanim tonom reći: „Više nemamo kuću“ [...] „Nemamo ni zemlju, raspala se, nemamo ništa kao na početku.“ Zamišljam imanje i nemanje kuće, zemlje, jučerašnjeg dana, kako je lako sve izgubiti osim početaka.

(odlomak iz romana)
 
Poezija je i nastojanje da se posreduje prizor, i pokušaj da se pobegne od njega; stih u sebi sadrži ne samo jednu moguću sliku sveta nego i oklevanje pesnikovo da se suoči sa njom. Proza, međutim, nema luksuz takve dvojnosti: ono što prozni tekst slika mora da bude stabilizovana verzija sveta u koju pripovedači i fokalizatori žele da nas uvere. Makar je ta želja jača od nesigurnosti koju poezija ulaže u slikanje sveta.

Tema početka, tema nemirnog odrastanja i nasilnog stupanja u zrelost, kao da je spontano i neometano preseljena iz poezije u prozu kad je reč o stvaralačkoj biografiji Tanje Stupar Trifunović. Artikulišući slivenost ljubavi, spoznaje i iskustva, njena poetika se uklopila u struju borbene ženske književne tradicije koja intimistički i ispovedni postupak koristi manje kao ram za sliku sveta, a više kao okvir za metke, ciljajući u pravcu duge iskušavalačke igre idejama i uzorima, tehnikama i značenjem. Pesničko i prozno stvaranje Tanje Stupar Trifunović uspostavlja se na snažnom i strasnom saobraćanju sa više sagovornika, koji su istovremeno prijatelji i ispovednici, iskušavatelji i provokatori, dragi sapatnici i neželjeni svedoci.

Autorka se bavi reaktualizacijom intime i čulnog doživljaja i onda kada udeva radnju u jasan vremenski i istorijski okvir, i onda kada nema dileme da nam govori o devedesetim, o traumi poslednjeg rata, kao u romanu „Duž oštrog noža leti ptica“. Intimno i političko, poetičko i svakodnevno, čitalačko i stvaralačko spliću se u čvrst zagrljaj. U kratkoj i sinkopiranoj proznoj rečenici Tanje Stupar Trifunović nema ništa teže od metafore, a ujedno niti išta lakše od nje: grubo rezane slike sveta su nevoljna pomagala introspekcije i melanholije, kojima najnoviji roman dodaje osećanje teskobe, odgovornosti i krivice. Kao i lirski subjekt njene poezije, naratorka romana Tanje Stupar Trifunović neretko je kolebljiva i nesnalažljiva, druguje sa svojim sećanjem kao kakav samotni namćor, prisvaja deo samoizabranog sveta usporenog, prividno ravnodušnog, tihog i nenametljivog.

Prvi roman ove spisateljice „Satovi u majčinoj sobi“ govorio je o enigmi majčinstva, a odnos majke i kćeri oslikao je kao prvu životnu lekciju o ljubavi koja se savladava tek na kraju; mogao je da se čita, jednako pažljivo i sumnjičavo, kao dnevnik depresije koji je umakao uništenju i samokažnjavanju – a znamo da su sabotiranje sopstvene želje i ometanje (samo)artikulacije čeoni mehanizam patrijarhalnog kodeksa i svakog sličnog remetitelja individualne slobode. Njen prvenac je tek zagrebao ambivalencije žensko-ženskih odnosa tako što je ukazao na to da sličnost principa po kojima se stiže do sazrevanja ne rađa saveze već distancu i otuđenje – odnosno, da onemogućava intergeneracijski dijalog majki i ćerki.

Drugi roman, naslovljen „Otkako sam kupila labuda“, hrabro će zakoračiti dalje u otkrivanja nenasleđenih sličnosti, u drugovanje različitih generacija koje dele nemire i strasti, ali ne i prioritete. Ovaj roman se u većoj meri oslanja na otkrivalački i zaoštreni dijalog, dok prvenac deluje u sferi refleksije: „Otkako sam kupila labuda“ je dugo pismo u kom se naratorka čisti od patnje.

Umesto raspirivanja revolucije i širenja virusa neposlušnosti i pobune, Tanjine junakinje se, po pravilu, odmetnu u tvrdoglavu bol. Ta odmetnutost doprinosi i tome da sva tri romana ostaju daleko od jasnih kategorija; oni odolevaju žanrovskim i tematskim omeđavanjima, najviše zato što ostaju dosledno neopredeljeni između tvrdog, malorekog a ipak lirskog pripovedanja kakvo se može naučiti od jedne prilično hermetične Herte Miler, transparentne i prohodne fikcionalizovane memoaristike nalik „Staklenom zvonuSilvije Plat i gostoljubive poetske proze u znaku fragmentarnog dijaloga sa književnim uzorima čije primere srećemo kod Irene Vrkljan ili u ranim romanima Slavenke Drakulić.

„Duž oštrog noža leti ptica“ je već i pre drugog objavljenog izdanja postao tihi klasik ženske (po)ratne proze, i to ne samo zato što na redak način tematizuje intimnost (a tematizuje je surovo i sa naličja, baveći se ruganjem, uznemiravanjem, zlostavljanjem i nepočinstvima): u čitanju ove ispovesti meni kao čitateljki i teoretičarki nije najmanje važno ono pitanje koje se u istoriji i kulturi skriva bezmalo koliko ženska intimna higijena za vreme menstruacije, a koje bi glasilo – kako mlada žena, na pragu sazrevanja i u osvit bratoubilačkog rata, vidi život i svet u situaciji interne raseljenosti i maskiranog izbeglištva, zatečena u seoskoj zajednici gde nema privatnosti ni osame, a suočena sa rivalkom i posestrimom koja je unapred odbačena i izopštena?

Tek potom, tek pošto počne proces prilagođavanja nedostatku privatnosti i intimnog prostora u svetu koji se ruši i raspada, nastupaju pitanja o tome kako mlada žena podnosi mirnodopske nepravde i ratne smrti, kako će o svemu što vidi i proživi progovoriti tri decenije kasnije, kako će uspeti da sazna sve ono što postaje deo njenog sećanja i ispovedanja. Da li će njena ispovest biti uspeo i uverljiv poduhvat? Kao malo koja njena savremenica, Tanja Stupar Trifunović slika svet u kom ima jezičke svetkovine i pesničke raskoši, a koji ostaje bolno egzaktan u, usuđujem se da kažem, gorštačkoj malorekosti. Ona zida svet sanjara i stradalnika koji jednako mami da od njega pobegneš glavom bez obzira i da u njega zaroniš do dna, verujući da je sam taj zaron beg i zaštita od košmara oko tebe. Slika odrastanja u romanu „Duž oštrog noža leti ptica“ oljuštena je od svake pozlate i nostalgične omaglice, najviše zato što je postavljena sučelice seksualnosti dementne starosti i čulnoj erupciji mladosti: gde i nema tegoba, žilavo vladaju nedoumice i skanjeranja; i u trenucima sreće, junakinje su izložene grubosti i bahatosti.

Tek nakon čitanja ovog romana shvatamo da ništa nismo znali o tupoj nemosti i istrajnom odbijanju da se govori kada si obespravljena žrtva: jer, o prećutanim zlostavljanjima, o nasilju kao uzor(k)u ruralne zajednice, o tiho prihvatanoj eksploataciji devojačkog tela niko do sada nije želeo ni smogao snage da govori kao o relevantnoj temi. I čitaocima i teoretičarima bile su važnije herojske priče, samopregor i žrtvovanje, ideali i idolatrija, sve to im je sistematski nametano u vidno polje; smrt je oduvek imala primat, bilo da je herojska ili slučajna: smrt u ratu zavezivala je jezik kad je trebalo progovoriti o nasilju nad obesnaženima koji su preživeli, ili neobjašnjivo nestali. Rat, egzistencijalna borba, žalovanje, a ponajmanje demencija staračke seksualne želje nisu opravdanje za to ćutanje zadato ženama-žrtvama.

„Tuga i krivica bile su u nama okamenjene, čvrste i strašne kao preparirane životinje“: ovakva sumorna i gorka poređenja nemaju samo jednokratnu upotrebnu vrednost i ne opisuju samo žalost, muku i teskobu uznemirenih mladih duša. Jaram i tuge i krivice vuku godine ratnog stradanja koje junakinja Vanja evocira tri decenije kasnije. Na prvom stepeniku ulaska u zrelost, u vremenu koje preti da ukine veru u razum i dobrotu, ona uči da podnese iskustvo smrti u ratu i nasilja u miru. Nemir je, ipak, reka bez povratka. „Povratak je bio podozriva životinja koja je nagrizala živce. Rat se preselio unutra i nastavio da zri u tijelima ljudi.“

Vanja posmatra strah i muku oko sebe, svoju buntovnu dvojnicu Milenu, posmatra bližnje koji se najpre opiru stvarnosti, maštajući o bogatim prinosima na sprženoj zemlji, upija sve one loše vesti koje od dece ne može sakriti primorsko selo u kom su zakratko našli utočište: „Trebalo se svakodnevno boriti jer je svijet oko nas bio zamiješan od nečeg većeg i jačeg od nas i u paru mu se bilo lakše oduprijeti.“

Intergeneracijski, teško naučen i prihvaćen savez žena važan je tematski tok romana, ne samo zato što je Vanja manje nalik svojoj pribranoj i smirenoj majci nego energičnoj baki, koja istrajno nameće svoju sliku sveta: „[T]o što me je uzdizalo i lomilo, taj nemir i grozničavost koje je i sama nosila zatočene u tijelu, ona je zvala karakterom.“ Vanjin je karakter „upaljen kao žeravica, spreman da se za sitnicu posvađa, prgav i pogan“. Naratorka nas upozorava da stvarnost uvek ima iskrivljene obrise prema kojima se oblikujemo, i da je svaki san „razderan svirepošću svijeta“.

Čitaocima ostaje da otkriju kad je svirepost koja razdire potekla od politike i istorije, a kad od nekažnjenog zlostavljača. Tanja Stupar Trifunović progovorila je o strasti, zlostavljanju, patnji i neizvesnosti onoliko precizno koliko joj je dozvolio prazan prostor koji čeka da se u njemu upišu svi strahovi i strasti devojčica i žena čijim telima nikad nije data radost laganog buđenja. Vanja i Milena kao dva pola ženstvenosti, od kojih je jedna imala sreće da ne podlegne traumi, a druga ostala zaglavljena u nasilju, tek će otvoriti put ka slici ženskog sveta u ratu i neredu. Tek će snažne i teške priče poleteti sa vrha noža. Jer, lako je sve izgubiti, osim početaka...
 
Autor: Vladislava Gordić Petković
Izvor: časopis Polja, br. 551


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
akcija koja se ne propušta 2 za 1 kupite jednu, a drugu knjigu dobijate za 1 dinar laguna knjige Akcija koja se ne propušta! „2 za 1“– kupite jednu, a drugu knjigu dobijate za 1 dinar
24.06.2025.
Dragi knjigoljupci, Od 16. do 30. juna 2025. godine, imaćete jedinstvenu mogućnost da iskoriste sjajnu povoljnost – akciju „2 za 1“ u svim Delfi knjižarama i na sajtovima laguna.rs i delfi.rs. ...
više
akcija knjiga i kafa dobar je dan od 20 juna do 18 jula 2025  laguna knjige Akcija „Knjiga i kafa – dobar je dan“ od 20. juna do 18. jula 2025.
24.06.2025.
Ljubitelji knjiga i kafe, Imaćete poseban razlog za osmeh ovog leta. Laguna i Nescafé, pod sloganom „Knjiga i kafa – dobar je dan“, pokreću zajedničku promotivnu akciju. Od 20. juna do 18. j...
više
novi eden books čitanje koje zaslužujete laguna knjige Novi Eden Books: Čitanje koje zaslužujete
24.06.2025.
Za sve ljubitelje knjiga, posebno one koji vole da čitaju na tabletu ili telefonu, stiže dobra vest: aplikacija Eden Books uskoro dobija svoju unapređenu verziju i donosi novu dimenziju čitanja. ...
više
promocija romana ukus straha zorana petrovića 24 juna laguna knjige Promocija romana „Ukus straha“ Zorana Petrovića 24. juna
24.06.2025.
Promocija romana „Ukus straha“ Zorana Petrovića biće održana u utorak 24. juna od 18 sati u kafeteriji Bukmarker knjižare Delfi SKC. Pored autora, govoriće Mina Kebin, urednica, i dr Dag Kolare...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.