Šta još možete da postignete kada postanete najbolji u svom poslu? Ovo pitanje muči protagonistkinju najnovijeg romana
Tejlor Dženkins Rid, drame „
Kari Soto se vratila“ koja je smeštena na teniske terene devedesetih godina prošlog veka.
Tridesetsedmogodišnja Kari prekida penziju da bi povratila rekord, koji ju je proslavio, a sa kojim se upravo izjednačila mlada teniska zvezda u usponu. Očajnički želi da odbrani svoju dominaciju sa osvojenih 20 grend slem titula, ali sve više sumnja u svoju nepobedivost. To je prisiljava da razmisli o tome koliko je zapravo njen identitet određen rekordom koji je postigla – i da se zapita da li previše očekuje od sebe dok pokušava da se dokaže svetu.
I sama Tejlor Dženkins Rid iskusila je ovo na vlastitoj koži. Poslednjih deset godina radila je punom parom, objavljujući knjigu za knjigom koje su je vinule u sâm vrh književne scene. „Kari Soto se vratila“ je poslednja u nizu romana o slavnim ženama, započetih knjigom „
Sedam muževa Evelin Hjugo“ iz 2017. godine, koja joj je donela slavu na globalnom nivou. Priča o holivudskoj ikoni iz šezdesetih godina prošlog veka, koja se zaljubljuje u svoju koleginicu, osvojila je TikTok generaciju i godinu dana kasnije zauzela vrh liste bestselera Njujork tajmsa. Usledile su „
Dejzi Džouns i Šestorka“ (o rok bendu iz sedamdesetih i njihovoj harizmatičnoj pevačici) i „
Malibu u plamenu“ (o supermodelu/surferki i njenoj porodici iz osamdesetih), koje su takođe osvojile čitaoce i postale deo popularnih književnih klubova poznatih ličnosti. U ovom trenutku radi se na adaptaciji sva tri romana.
Iako su romani iz ove tetralogije povezani određenim detaljima – na primer, u romanu „Kari Soto“ spominje se biografija Dejzi Džouns, a u sva četiri romana se pojavljuje pevač Mik Riva – pa ipak svaki funkcioniše kao zasebna celina. U ovim knjigama autorka u prvi plan stavlja snažne žene koje se suočavaju s pritiskom slave i očekivanja. „Nije važno da li je u reč o filmskoj zvezdi, rok ikoni, supermodelu ili sportistkinji – sve se svodi na isto: koliko toga želimo drugima da otkrijemo o sebi, a šta želimo da sakrijemo?“, izjavila je autorka za časopis Tajm.
Svaka od ovih knjiga na zaista uverljiv način dočarava određeno vreme i mesto, zahvaljujući tome što je autorka posebnu pažnju posvetila sitnim, ali značajnim detaljima. Za „Kari Soto“ morala je da duboko uroni u svet tenisa koji do tada nije poznavala. Čitala je biografije slavnih teniserki, pratila strategije i tehniku igre, gledala stare mečeve i analizirala jezik i fraze komentatora. Uz sve to, brinula je o porodici i radila na scenarijima, podizala ćerku, ali je ostajala dosledna rasporedu koji je sama sebi postavila – od istraživanja do završne obrade rukopisa. Autorka sa ovakvom posvećenošću pristupa svim svojim knjigama, pa ne čudi da je za devet godina objavila osam romana.
Sasvim je prikladno što je autorka ciklus zatvorila romanom o ženi koja mora da nauči da se izbori sa svojom neprestanom željom za uspehom – i konačno shvati koliki je to teret. Detaljno opisujući Karin odnos prema vlastitoj teniskoj karijeri u različitim etapama, autorka osvetljava danak pritiska za uspehom. „Ovo nije priča o tome da li će osvojiti još jedan trofej“, kaže Dženkins Ridova uz pogled pun razumevanja, „već da li će moći da se obuzda od težnje da bude na vrhu“.
Njena fascinacija slavom i holivudskim tračevima vuče korene još iz detinjstva i ceo svoj život posvetila je upravo tome. Studirala je filmsku umetnost u Bostonu, a zatim se preselila u Los Anđeles, gde je radila u kasting agenciji i posmatrala svet slavnih izbliza. Tada je shvatila da ne želi da tumači tuđe priče, već da piše sopstvene. Prvi roman napisala je sa 24 godine, bez uspeha kod izdavača. Međutim, to je nije pokolebalo. „Ništa nije moglo da me zaustavi“, rekla je. „Imala sam cilj i nameravala sam da ga ostvarim.“
Ta odlučnost je nije napustila. Danas, sa osam uspešnih knjiga, stvorila je vernu bazu čitalaca, opsednutih njenim eskapističkim narativima prepunim dramatičnih zapleta i duhovitih dijaloga. I što je najvažnije, uspela je da se vrati Holivudu, ali kao autorka čije se priče prenose na ekran. Tejlor Dženkins Rid i njen suprug Aleks napisali su scenario za film „
One True Loves“. Sledi
televizijska adaptacija romana „Dejzi Džouns“, a očekuju nas i „Malibu u plamenu“ i „Evelin Hjugo“, koja će za Netfliks biti adaptirana uz pomoć Liz Tigelar, koja je poznata po radu na
seriji „Na sve strane mali požari“, takođe
adaptacije bestselera.
Tejlor Dženkins Rid je, sasvim neplanirano, postala mašina za štancovanje romana kojih čitaoci ne mogu da se zasite, i to u vreme kada Holivud grozničavo traga za novim materijalima koje će preneti na velike i male ekrane. Iako se uspeh nekog pisca može tumačiti na različite načine, u slučaju Tejlor Dženkins Rid on je zaista merljiv: samo u SAD je odštampano 5,4 miliona primeraka njenih romana, a u svetu su prevedeni na 36 jezika.
Međutim, sa uspehom su došle i kritike. Tejlor Dženkins Rid se našla na udaru kritike zbog romana u kojima su centralni likovi osobe koji nisu nimalo nalik njoj – kao što je slučaj sa biseksualkom kubansko-američkog porekla u „Evelin Hjugo“ ili argentinskoj teniserki „Kari Soto se vratila“. Autorka tvrdi da je svesna odgovornosti i da temama koje obrađuje pristupa s poštovanjem, premda je svesna da (čak i u krugu njenih prijatelja) ima i skeptičnih pa i gnevnih reakcija. „Ne tvrdim da sve radim ispravno, ali verujem da je bolje pokušati nego isključiti čitave grupe. Svemu pristupam otvorenog uma i spremna sam da prihvatim kritiku “, kaže bestseler autorka.
Kao i mnogi autori koji su stekli ogromnu popularnost, i ona povremeno koristi svoj uticaj na ličnim profilima na društvenim mrežama kako bi promovisala rad svojih kolega. A pritom zastupa i inkluzivnost, kao na primer time što je zauzela jasan stav o tome da za ulogu Evelin Hjugo treba angažovati glumicu latinoameričkog porekla. „Trudim se da učinim sve što je u mojoj moći, makar to bila i neka sitnica “, kaže Dženkins Ridova. „Krajnji cilj je da se žene različitih puti i identiteta osnaže da ispričaju svoje priče i dobiju onoliko pažnje i prilika koliko ih dobijaju belkinje poput mene.“
U romanu „Kari Soto se vratila“, glavna junakinja u jednom trenutku počinje da se pita da li je njena ambicija potpuno izmakla kontroli. Povlači se u Palm Springs, priprema se za Otvoreno prvenstvo Francuske, suočava se s povređenim kolenom, gubitkom forme, nesuglasicama sa ocem nakon poraza u Australiji i situacijom u kojoj su joj sponzorski ugovori pod znakom pitanja. Nekadašnji entuzijazam na terenu zamenjuje potpuna iscrpljenost.
Nijedna od ovih situacija neće zvučati izvan konteksta kada uzmemo u obzir da i sama autorka povremeno dovodi u pitanje sopstvenu ambiciju. Iako stalno teži novim ciljevima, priznaje da se oseća iznenađujuće praznom u trenutku kada neki od njih konačno ostvari. „Nisam najsrećnija kada se nađem na vrhu“, kaže ona. „Najsrećnija sam kada mi je skoro pa blizu. Kada znam da sam naporno radila, kada je cilj nadohvat ruke, a ja moram još malo da se potrudim.“
Kada osmisli novi projekat i podeli ideju sa suprugom, on je pogleda sa osmehom koji govori: „Opet sve ispočetka.“ Godinama obećava da će usporiti, ali joj to više niko ne veruje. Tejlor Dženkins Rid naglašava da su pritisci sa kojima se žene suočavaju dok se bore za svoje mesto (u bilo kojoj oblasti) stvarni i da je, kada jednom počnete da postižete uspeh, nemoguće prestati težiti još većim ciljevima. „Obično me svi hvale kako sam produktivna. Kako sam vredna. Koliko mi je toga dato i koliko toga sam zaradila“, primećuje ona. „Niko me ne hvali zbog toga kakva
jesam.“
Sada, kada je završila tetralogiju, želi da napravi pauzu – makar na sebi svojstven, produktivan način. Planira da pročita knjige koje je propustila i doživi nova iskustva kako bi ponovo imala o čemu da piše. „Ne želim da pišem da bih ispunila svoju zacrtanu dnevnu kvotu, već zato što imam nešto važno da kažem“, kaže Dženkins Ridova. Međutim, postoji jedna caka. Kada sledeći put objavi knjigu, dodaje da želi da se čitaocima kao spisateljica predstavi u sasvim drugom svetlu.
Autor: Anabel Gaterman
Izvor: time.com
Prevod: Kristijan Vekonj
Foto: Michael Buckner