Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Zimski dnevnik“: Lutanje uspomenama - Knjige o kojima se priča
Nova epizoda podkasta svake srede u 20 sati na našem Jutjub kanalu
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoPodkastNagradeKalendar

Prikaz romana „Zimski dnevnik“: Lutanje uspomenama

Kultna knjiga autentične srpske proze s kraja 20. veka „Zimski dnevnikSrđana Valjarevića na privlačan, prepoznatljiv i duhovit način oživljava i grad i period koji su bili, u vreme kada se radnja odvija, sve drugo samo ne privlačni.

Dobre i potentne zamisli (barem na polju popularne kulture i nešto viših sfera umetnosti) i dalje uspevaju da transcendiraju vremenske i slične okvire, pritom, na tom putu ka novo-starim pojavnim oblicima zadobijaju i dodatne kvalitete i značenja. Zgodan primer u prilog upravo iznetoj tezi je „Zimski dnevnik“ Srđana Valjarevića. Naime, dosta toga se dogodilo u ovom ne samo čitalačkom i književnom međuvremenu, a i na nova, reprizna ili pak premijerna čitanja stiče se utisak da ideja u korenu ove zbirke kratke proze i dalje pleni svojom svežinom i potencijalom za različite interpretacije.

Ako je potrebno podsećati i pojašnjavati, „Zimski dnevnik“ je osmišljen kao zbirka ciljano mikroizraza, kao svojevrstan dnevnik namernog i krajnje svrsishodnog gradskog (beogradskog) lutanja, koji obuhvata zabeleške o naoko slučajno opaženom na različitim gradskim kotama i adresama, dok svako novo poglavlje otpočinje gotovo pa leksikonski, kratkim ispovednim portertima tadašnjih Valjarevićevih sugrađana i barem povremeno treperavih satelita. Sve upravo pomenuto je nadopunjeno umetničkim fotografijama Vesne Pavlović, a upravo ta dimenzija čini da ova knjiga dodatno iskoračuje iz prvobitnih i osnovnih joj literarnih okvira.

Čini se da je Valjarević „Zimskim dnevnikom“ na polju proze razigrao poetski manifest/projekat „Ruža lutanja“ Miroslava Mandića, koji je koncem osamdesetih godina svojim koracima nanizao 40 hiljada kilometara, metaforički obgrlivši čitavu planetu, i to u potrazi za poetskom lepotom življenja i sveta. Valjarevićev pristup je, kanda, namerno svedeniji, lišen tog Mandićevog kolosalnog kinetskog zanosa, ali u analogiju ih sjedinjuje poriv da spoznaju, opišu, a onda i rastumače svet koji ih i okružuje i definiše na književnosti vredan način. Valjarević tako već pri samom početku svog „Zimskog dnevnika“ beleži i ovu misao: „Svet se uglavnom tetura i objašnjava među sobom.“; pod „svetom“ Valjarević misli na ljude, i čitanja iz 2025. godine samo pojačavaju impresiju da je Valjarević tu prevashodno bio nošen melanholičnim, možda klonulim, ali neporecivo vitalnim, srčanim i iskrenim čovekoljubljem, pri čemu je taj pojam prekotrebna smernica da se što pomnije razume i onaj spoljašnji svet u kome ovaj svet neznatnih civila krcka svoje egzistencije u tom (malo je reći) ružnom, sumornom i tegobnom okruženju srpske završnice dvadesetog veka. Čovekoljublje dovoljno jasno izvire i podno, reklo bi se, pojakih naleta pripovedačeve mizantropije; kao kad, već u prvom poglavlju, naiđemo na ovaj sud: „... ljudski svet je užasno dosadan. Ceo svet. Evropljani zaljubljeni u svet, Balkan sa svojim mitovima i ratovanjem, ideje su dosadne, filmovi s robotima, ratovanje je dosadno, popularni pevači su dosadni, modne revije su dosadne, veliki pisci su dosadni.“ U tim mahovima kao da se (doduše, krajnje suptilno i negde u „dubini pripovednog kadra“) čuje/vidi i ona čuvena misao velikog Tomasa Bernharda: „Mrzim ljude, ali oni su jedini razlog zbog koga živim.“

Ovde možemo da se vratimo na ono pominjano dugo/predugo međuvreme (a dugo/predugo se čeka i na Valjarevićevu sasvim novu prozu, zar ne?); a u međuvremenu zgodila se i poprilično dubok trag je ostavila i autofikcija, autofikcija poput one Knausgora i brojnih drugih, kao književni ekvivalent straha od manjka stvarnosti ili manjka osećaja za stvarnost. I, eto, Valjarević se još pre trideset godina pokazao znatno iskrenije i veštije od velike većine novopridošlih zvezda i zvezda autofikcijskog zanosa i senzibileteta, jer, čak i mimo fragmentarne strukture i lako zametljivog odsustva linearne i razvijenije radnje, njegov prikaz svakodnevnog života ostavlja snažan utisak nepatvorene upečatljivosti i jake spone sa stvarnosnim. Osim toga, u tom dugom međuvremenu grad/Beograd se temeljno promenio, mnoge od adresa više ni ne postoje, barem ne pod tim nazivom ili i u tom obliku, pa nam „Zimski dnevnik“ dođe i kao artefaktni vodič kroz arhitektonske i ostale mene, odnosno kroz grad koji se stalno, neretko i mahnito menja, ili dopušta da ga menja ko i kako poželi.

Autor: Zoran Janković
Izvor: časopis Bukmarker, br. 55


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
portret selina u mladosti neulepšani london, neherojski rat laguna knjige Portret Selina u mladosti: Neulepšani London, neherojski rat
16.12.2025.
Prošlost je kurva, utopi se u sanjarije, usput doda melodijice koje nismo od nje tražili. Šezdeset godina nakon smrti Luj-Ferdinanda Selina, početkom ove decenije objavljeni su romani „Rat“ i „Lo...
više
prikaz romana kako to izgleda iskreno i hrabro laguna knjige Prikaz romana „Kako to izgleda?“: Iskreno i hrabro
16.12.2025.
Kroz lik spisateljice, koja je nakon teške borbe sa bolešću ponovo učila da hoda, govori i piše, nedavno preminula autorka Sofi Kinsela (prim. ured.) ispisala je u svom poslednjem romanu „Kako to...
više
prikaz knjige pozorišna posla vladete jankovića zlatni presek srpske teatrologije laguna knjige Prikaz knjige „Pozorišna posla“ Vladete Jankovića: Zlatni presek srpske teatrologije
16.12.2025.
Knjiga eseja o teatrološkim temama dugogodišnjeg profesora Uporedne istorije evropske drame obiluje ne samo dragocenim podacima već i originalnim zapažanjima i duhovitim opaskama koje se tiču beograds...
više
prikaz knjige pisma mileni intimna razmišljanja čuvenog pisca laguna knjige Prikaz knjige „Pisma Mileni“: Intimna razmišljanja čuvenog pisca
16.12.2025.
Knjiga „Pisma Mileni“ sastavljena je od skupa pisama koja je Franc Kafka slao Mileni Jesenskoj, češkoj novinarki i prevoditeljki, u periodu od 1920. do 1923. U trenutku kada su se upoznali, Milena je ...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.