Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Dolazak matadora“ Branka Rosića: Gledati u oči biku zvanom sudbina - Knjige o kojima se priča
Nova epizoda podkasta svake srede u 20 sati na našem Jutjub kanalu
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoPodkastNagradeKalendar

Prikaz romana „Dolazak matadora“ Branka Rosića: Gledati u oči biku zvanom sudbina

Kakav sad matador, pomislih videvši naslov romana Branka Rosića, „Dolazak matadora“ i frknuvši autosugestijom proizvedenu prašinu koride kroz nos. A tog ubicu Rosić je preobukao u sve, samo ne u uske pantalone, šljašteći bolero i smešne cipele. On je mladi, ambiciozni glumac, prekaljeni reklamožder i reklamostvaralac, vidimo ga i u najdirektnijem obliku – virusu korone, ubica je i naša istorija i novi svetski poredak, kao i sva sila šabloniziranih postmodernih novih bogova u misiji prepakivanja i kalupljenja onoga što mali-veliki narodi smatraju svojim jedinstvenim nasleđem.

Ubica je i sam pisac. Kako je samo sladostrasno dokrajčio Bona Voksa surovim kašljem, prenoseći uživo njegov samrtni ropac za višemilionski auditorijum, usput ispisujući smrtnu presudu pankerskoj kraljici Vivijen Vestvud i jednoj od svojih romanesknih junakinja, muzičarki i instant revolucionarki Kamij. Možda tako izgleda kada se sruše bogovi.

Između literarnih i stvarnih smrti dešava se život. Kod Rosića, taj život je intenzivan, zgusnut, zvučan, jarkih boja, izbombardovan duhovitim replikama sa garancijom tarantinovskog potencijala da postanu legendarne uzrečice. Njegovi junaci vole život i kada mrze sve što im se dešava i što rade. Nema poslovično mračnih tipova za koje ne znate da li su teži sami sebi ili okolini, a koji kriju neku iskru plemenitosti koju nikako da pokažu jer je postmoderno društvo suviše okrutno za njih. Ne. I Maks, i Gavran, i Kler i Kamij i Lana matadorski prpošno gledaju u oči tom čudovišnom biku koji se zove sudbina.

A Rosić ume sa sudbinama i ume sa detaljima. Od balota u beogradskom naselju „Stevan Filipović“ dede Tonija Gulana, preko kesa iz „Berške“, Maksove maloletne obožavateljke i partizanske uniforme supruga Maksove postarije obožavateljke, do „Geberitovog“ kupatilskog sušača peškira za koji se grčevito drži devojčica koja shvata da je zlostavljana i da od zlostavljača u porodici nema kud.

Pisac postavlja miljokaze vremena u kojem živimo po čitavom tekstu, pa se tako krećemo tržnim centrima, podzemnim parkinzima, auto-putevima, srećemo Tonija Blera i Kira Starmera, Dženezis, Kiru Najtli, Oliviju Kolman, putujemo gradovima Evrope jer su Rosićevi junaci pokretljivi i distance gutaju i fizički i pomoću digitalnih spravica i aplikacija. Povremeno izroni potencijalno nostalgična asocijacija u vidu „Stripoteke“, „Modesti Blejz“ ili „Tovarne avtomobilov Maribor“. Takvi miljokazi mogu da izgledaju kao krajputaši i označe smrt društva, kulture, „sveta kakvog znamo“, a mogu da budu i zlatni žetoni koje vešti igrači prikupljaju i prelaze na sledeće nivoe igrice.

Prelaze igricu Rosićevi junaci sa promenljivim uspehom, ali ne odustaju. Radnja se u skokovitim kadrovima smenjuje čineći roman idealnim za ekranizaciju, a protagonistima šrafira fine konture životnosti. Ne mari pisac za hemingvejsko imati i nemati, džojsovsku kamernu muziku u egzilu, niti za elisovski generacijski urlik. Matadori Branka Rosića i uspeh i poraz primaju kao nešto što im pripada po prirodi stvari. Nonšalantno odlažući i jedno i drugo u svoje virtuelne biografije koje će jednom priložiti kao bonus za nekakav EU projekat, suočavaju se sa svime što im u lice baci neumoljiva trajektorija tranzicionog života. Bila to neka balkanska verzija gospođe Robinson, karijera u senci slavnog oca, maltretiranje u školskom dvorištu ili nemilosrdni korporativni žrvanj, pisac je svojim junacima poklonio prostranstvo kretanja van sladunjavih hepiendova ili banalnih tragedija.

„Dolazak matadora“ Branka Rosića pisan je samouverenim potezima, konzistentno gradeći priču i likove u koncentričnim krugovima koji se šire ka kadenci od koje može sasvim komotno da nastane nova priča. Podseća me na jednu Bromfildovu rečenicu o svetom indijskom banjan-drvetu: „Kada bi svet trajao dovoljno dugo, to drvo bi moglo obuhvatiti čitav svet (…) lagano, neumoljivo, šireći granu po granu sa svom požudnošću i surovom žestinom Indije.“ Da, priča može da obuhvati čitav svet i dobri pisci se mogu pobrinuti za to.

Autor: Nataša Gojković, docentkinja angloameričke književnosti


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
portret selina u mladosti neulepšani london, neherojski rat laguna knjige Portret Selina u mladosti: Neulepšani London, neherojski rat
16.12.2025.
Prošlost je kurva, utopi se u sanjarije, usput doda melodijice koje nismo od nje tražili. Šezdeset godina nakon smrti Luj-Ferdinanda Selina, početkom ove decenije objavljeni su romani „Rat“ i „Lo...
više
prikaz romana kako to izgleda iskreno i hrabro laguna knjige Prikaz romana „Kako to izgleda?“: Iskreno i hrabro
16.12.2025.
Kroz lik spisateljice, koja je nakon teške borbe sa bolešću ponovo učila da hoda, govori i piše, nedavno preminula autorka Sofi Kinsela (prim. ured.) ispisala je u svom poslednjem romanu „Kako to...
više
prikaz knjige pozorišna posla vladete jankovića zlatni presek srpske teatrologije laguna knjige Prikaz knjige „Pozorišna posla“ Vladete Jankovića: Zlatni presek srpske teatrologije
16.12.2025.
Knjiga eseja o teatrološkim temama dugogodišnjeg profesora Uporedne istorije evropske drame obiluje ne samo dragocenim podacima već i originalnim zapažanjima i duhovitim opaskama koje se tiču beograds...
više
prikaz knjige pisma mileni intimna razmišljanja čuvenog pisca laguna knjige Prikaz knjige „Pisma Mileni“: Intimna razmišljanja čuvenog pisca
16.12.2025.
Knjiga „Pisma Mileni“ sastavljena je od skupa pisama koja je Franc Kafka slao Mileni Jesenskoj, češkoj novinarki i prevoditeljki, u periodu od 1920. do 1923. U trenutku kada su se upoznali, Milena je ...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.