Roman „
Ako mi se nešto desi“ američkog pisca
Aleksa Finleja donosi napetu priču o nestanku, krivici i iskupljenju, razvijenu kroz više narativnih linija i različite tačke gledišta.
Radnja počinje traumatičnim događajem: pet godina ranije, mladi Rajan Ričardson i njegova devojka Ali napadnuti su u kolima; ona biva oteta, dok on ostaje bez svesti. Od tog trenutka, njegov život pretvara se u niz sumnji, nagađanja i optužbi – iako nikada nije zvanično osumnjičen, lokalna javnost i internet trolovi vide u njemu mogućeg krivca. U pokušaju da započne novi život, on menja prezime, upisuje pravo i odlazi na put u Italiju sa kolegama s fakulteta. Ali prošlost ga sustiže: otac ga poziva da mu saopšti da je Alin automobil pronađen – potopljen u jezeru, sa dvojicom mrtvih muškaraca i zagonetnom porukom sa njenim rukopisom: „Ako mi se nešto desi…“
Od tog trenutka počinje vrtoglava potraga koja Rajana vodi kroz Italiju, Englesku i Francusku, dok u rodnom Kanzasu mlada zamenica šerifa Popi započinje svoju prvu istragu upravo tim slučajem. Treća linija pripovedanja odvija se pak u Filadelfiji, gde mafijaš Šejn O’Liri pokušava da pomiri porodičnu tragediju sa nasilnim svetom podzemlja kojem pripada. Aleks Finlej spaja Popinu, njegovu i Rajanovu priču u mrežu slučajnosti, moralnih dilema i dugova prošlosti.
Roman funkcioniše kao klasičan triler sa više vremenskih ravni i ritmom koji ne popušta, ali je upotpunjen paralelnim glasovima i slojevitom karakterizacijom likova. U središtu je ideja krivice – stvarne, pripisane ili zamišljene – i način na koji trauma oblikuje identitet. Rajan Ričardson je prikazan kao čovek zarobljen između idealizovane slike nestale devojke i stvarnosti u kojoj mora da preživi. Kroz njega se ogleda kontrast između lažne sentimentalnosti i stvarnog suočavanja sa gubitkom.
Suprotno njemu, Popi predstavlja novi početak i etički centar romana. Kao bivša vojnikinja koja se vraća u rodni grad, ona preuzima istragu i pokazuje istrajnost i hrabrost u suočavanju s nepravdom. Njen lik unosi dozu humanosti i realistične moralne borbe. O’Liri pak u roman unosi dimenziju
kriminalnog epa – njegovo pogrešno shvaćeno osećanje pravde i osvete stvara jeziv kontrapunkt tinejdžerskom nasilju koje stoji u korenu priče.
Finlej spretno koristi i motive putovanja – od Toskane, preko britanskog sela, do Pariza – ne samo kao egzotične lokacije već kao metaforu bekstva od prošlosti. Pripovedanje ima filmski ritam i dinamiku, a završnica romana donosi zadovoljstvo razrešenja i osećaj zatvaranja kruga. Epilog omogućuje da svaki lik pronađe makar delimični mir, osim jednog, čija sudbina ostaje namerno otvorena.
Kompleksni narativni mozaik romana funkcioniše zahvaljujući Finlejevoj sposobnosti da poveže različite glasove – Rajana kao svedoka i osumnjičenog, Popi kao istražiteljku, i Šejna kao tragičnog antiheroja – u jedinstvenu priču o grehu i iskupljenju. U simboličkom smislu, „Ako mi se nešto desi“ istražuje posledice vršnjačkog nasilja i osvetničkog mentaliteta, postavljajući pitanje granice pravde i osvete. Finlej vešto prepliće motiv izgubljene ljubavi sa pitanjem identiteta: koliko dugo čovek može da beži od svoje prošlosti, i da li je uopšte moguće započeti iznova?
„Ako mi se nešto desi“ je moderan, brz i emocionalno nabijen triler koji spaja klasične elemente žanra sa moralnim preispitivanjima i snažnim likovima. Finlej je očigledno pisac koji zna kako da čitaoca drži u neizvesnosti, ali i da ga natera da se zapita o prirodi krivice i oproštaja.
Autor: Domagoj Petrović