Laguna - Bukmarker - Prikaz knjige „Kreativno slepilo“: Ezop advertajzinga - Knjige o kojima se priča
Sajamski dani od 20. oktobra do 7. novembra.
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Prikaz knjige „Kreativno slepilo“: Ezop advertajzinga

Englesko-američki kreativni direktor i kopirajter Dejv Trot (1947) još je 2004. godine dobio najprestižniju britansku D&AD nagradu za životno postignuće u advertajzingu. Bila je to neminovna posledica njegovog višedecenijskog bavljenja dotičnom oblašću, od efikasnog učešća u „starinskim“ marketinškim preduzećima do selidbe njegovog poziva u digitalni sektor, kojim se bavio na jednako kompetentan način. Tek od 2010. godine Trot sažima svoja bogata advertajzinško-marketinška iskustva u četiri autorske knjige koje uživaju zavidnu pažnju publike. „Kreativno slepilo“ je završno delo njegove svojevrsne trilogije o kreativnosti, započete naslovom „Predatorsko razmišljanje“, a nastavljene sa „1+1=3“. I prevodi potonja dva štiva objavljeni su kod Lagune.

U međuvremenu, Trot je u stručnim medijima prozvan „Ezopom advertajzinga“. Možda sintagma isprva deluje neobično, ali se njeno značenje objašnjava čitanjem „Kreativnog slepila“. Poput starogrčkog basnopisca, Trot o temi svoje knjige piše poglavito kroz alegorijsko-aluzivne priče krunisane poukom. Na kraju krajeva, pun naslov glasi: Kreativno slepilo i kako ga izlečiti. Međutim, u skladu sa razlikama savremenosti od antičkog doba, autorove poente nisu ezopovski odrešite nego posredne, s akcentom na ohrabrenje čitaoca da sam donese konačan zaključak o tome. Trot pomaže da on bude valjan posredstvom ilustrativnosti i svakodnevne primenljivosti njegovih sedamdesetak priča prožetih najrazličitijim mogućim referencama, od crtanog filma „Mornar Popaj“, preko političara bitnih za Drugi svetski rat i okolno razdoblje, do savremenih ljudi iz autorovog okruženja, uključujući i članove porodice.

Dejv Trot je stekao i sve vreme održavao ugled i uspeh prkoseći advertajzinškim standardima svog vremenima i prekoračujući ih. On to čini i u „Kreativnom slepilu“, polazeći od činjenice se u Velikoj Britaniji troši oko osamnaest milijardi funti godišnje na sve vrste advertajzinga i marketinga, ali da je to mahom bačen novac. Naime, gotovo devedeset odsto objava iz tih sektora nije primećeno ili upamćeno, a od ostatka je većina njih ostala u negativnom sećanju. Trot hrabro secira advertajzinški svet savremenosti detektujući njegove mane u obraćanju klijentima sa izvesne visine, sopstvenim a ne njihovim jezikom, i u prekomernom uplitanju u savremenu tehnologiju. Kao i svaka valjana kritička knjiga, i ova ima pozitivni orijentir, a on je u osobini koja je jedna od sve ređih i u kojoj je čovek i dalje neuporedivo iznad tehnologije: kreativnost. Međutim, Trot je ne shvata u užem smislu, nego nudi pristup po kojem i svakodnevne sitnice mogu biti veoma inspirativne u stvaranju ideja koje pak treba sprovesti u delo, a autor u svakom od sedam poglavlja predočava set mogućnosti za to. Tako je knjiga „Kreativno slepilo“ jedinstvena, između ostalog, stoga što ne predstavlja samo analizu i kritiku advertajzinga nego i svojevrsni selfhelp priručnik.

Autor praktično kritikuje savremeni advertajzing zbog njegovog nedostatka brige za čoveka. Koliko je knjiga humana, možda najbolje svedoči aluzivna Trotova priča o mehaničaru koji je patio od raka prostate i ponudio popust od dvadeset procenata svakom klijentu koji je nedavno pregledao prostatu. Teško je zamisliti ilustrativniji primer za uvezivanje mogućnosti pozitivnog reklamiranja firme, ustupaka mušterijama i brige za njih, a od čega ima koristi i zdravstveni sistem. Gotovo je nemoguće da nakon čitanja ove knjige osoba čije je poverenje u čovečanstvo donekle poljuljano ne oseti da mu se ono osetno vraća.

Autor: Domagoj Petrović


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
sajam knjiga još samo u nedelju laguna knjige Sajam knjiga još samo u nedelju
31.10.2025.
Priliku da posetite štandove Lagune i Defli knjižara u halama 1 i 4 imate još samo u nedelju!   Ne propustite popuste i sjajne akcije!   Svi naslovi Lagune na Sajmu knjiga u halama 1...
više
veliki broj pisaca na štandu lagune na sajmu knjiga u hali 1 laguna knjige Veliki broj pisaca na štandu Lagune na Sajmu knjiga u Hali 1
31.10.2025.
Tradicionalno, štand Lagune u Hali 1 biće mesto susreta pisaca i čitalaca. Tokom trajanja Sajma knjiga, brojni domaći i strani autori potpisivaće svoje knjige. Pogledajte raspored potpisivan...
više
sajamski dani stižu i kod vas od 20 oktobra do 7 novembra 2025  laguna knjige Sajamski dani stižu i kod vas od 20. oktobra do 7. novembra 2025!
31.10.2025.
Spremite spiskove jer oktobar donosi novu radost čitanja! Sajamski dani će se održati od 20. oktobra do 7. novembra u svim Delfi knjižarama i Laguninim klubovima čitalaca u Srbiji i regionu, ka...
više
o granicama, diktatu savršenosti, samopouzdanju i autentičnosti na druženju sa dr alijem fenikom, autorom knjige crvene zastavice, zelene zastavice , u knjižari delfi skc laguna knjige O granicama, diktatu savršenosti, samopouzdanju i autentičnosti na druženju sa dr Alijem Fenikom, autorom knjige „Crvene zastavice, zelene zastavice“, u knjižari Delfi SKC
31.10.2025.
Ekskluzivni gost Sajma knjiga, psiholog dr Ali Fenik, autor knjige „Crvene zastavice, zelene zastavice“, družio se sa brojnim čitaocima u knjižari Delfi SKC. U prijatnoj atmosferi dr Ali Fenik, na dru...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.