Istina je najveća senzacija – jedno je od pravila koje je primenio
Nebojša Jovanović u istorijsko-novelističkoj knjizi „
Dvor kneza Mihaila Obrenovića“ o vladaru koji je Beograd pretvorio u evropsku prestonicu.
O mnogim istorijskim događajima i ličnostima naučili smo u romanima i filmovima, a ne u školi. Knjiga Nebojše Jovanovića „Dvor kneza Mihaila Obrenovića 1860–1868.“, nedavno objavljena u Laguni, pridružuje se tim izvorima.
Naša istoriografija se odskora bavi dvorovima naših vladara 19. i 20. veka kao zasebnom temom. Knjiga Nebojše Jovanovića zaokružuje hronološku celinu od pola veka koju je započeo „
Dvorom kneza Aleksandra Karađorđevića 1842–1858.“ i „
Dvorom gospodara Jevrema Obrenovića 1816–1842.“. Ujedno, ovo je prva knjiga o Mihailu kao čoveku, o njegovoj svakodnevici, običajima na dvoru, ljudima koji ga okružuju. Potrebno je istaći da su sve ove tri knjige spoj romana i istorijskog štiva.
Knjiga o knezu Mihailu Obrenoviću ima dva dela – prvi je posvećen novelističkoj priči o životu na dvoru kneza Mihaila Obrenovića protkanoj nebrojenim istorijskim činjenicama, a u drugom su navedeni izuzetno korisni podaci koji ovu knjigu čine izvorom za proučavanje: Registar ličnih imena, Spisak izvora u neobjavljenim izvorima, u štampi i u objavljenim izvorima, Literatura i Rodoslovi koji su, ne treba naglašavati, korisni i potrebni i onima koji nisu istoričari.
Autor, objašnjavajući za Vreme pomenuto dvojstvo, podseća da kad je „Leopold Ranke u 19. veku određivao dva ključna elementa metodologije istorijske nauke, istraživanje zasnovano na kritici istorijskog izvora i interpretaciju saznanja u pisanoj reči, pod interpretacijom je podrazumevao obavezan književni dar istoričara. Zbog toga mu je, pored ostalog,
Vuk Karadžić izgledao kao arhetipski, idealan istoričar, čovek koji savršeno vlada izvorima i kritičkim promišljanjem, sam kao svedok umakao iz Srbije i događaja koje opisuje, i kao čovek koji ima izvrstan književni dar koji se može dopasti svakom čitaocu, neprevaziđen – kako je docnije priznao
Ivo Andrić, stil u srpskom jeziku, postavši tvorac srpskog proznog stila“.
Drugim rečima, kaže Nebojša Jovanović, „ako istoričar ima književni dar, njegova interpretacija bilo kog događaja imaće i priču i glavnog junaka. Mi danas imamo mnogo izvrsnih, vrednih istoričara istraživača i vrlo malo pravih pisaca među njima i, na drugoj strani, mnogo svakojakih pisaca istorije koji nikad nisu ušli u arhiv i ne znaju šta uopšte znači pojam kritike istorijskog izvora. Ali to je više do duhovne klime u kojoj živimo nego do metodologije nauke“.
Napominje da su upravo Vuk Karadžić i Leopold Ranke duhovno vaspitali glavnog junaka knjige „Dvor kneza Mihaila Obrenovića“ – problem je bio u činjenici što mu je biološki otac bio Miloš Obrenović. „Ta dva očinstva, duhovno i biološko, odredili su i tip ličnosti kneza Mihaila, do tada najobrazovanijeg i najgracioznijeg srpskog kneza. Njegovo vladarsko delo ostalo je veliko zbog oslobađanja srpskih gradova od turskih garnizona, ali njegova ostavština zapliće maštu svakojakih duhova, od estetičara, urbanista, muzikologa i etnografa do spomeničke kulture i ultranacionalizma. Nacionalisti ga svojataju kao čoveka koji je ispao tvorac srpskog nacionalizma, tvorac srpskog militarizma i tvorac srpskog pretorijanstva.“
Autor ističe da je „knez Mihailo započeo da se bavi i ’teorijom državnog obima’, kao nijedan vladar pre njega, i time otvorio generacijsko pitanje za Srbe u drugoj polovini 19. i prvoj polovini 20. veka“, ali i pojašnjava da će „mit o nekakvom obećanju granica na Vrbasu i Neretvi, potom na Kupi i rtu Ploče pod imenom Srbije, postati samo pogrešna interpretacija i zloupotreba izvora koje niko nije ni čuo ni zapisao, a u kojim su kao glavni junaci sedeli i razgovarali knez Mihailo i mađarski grof Andraši. Nepoznata činjenica u metodologiji istorijske nauke naziva se ’prazno mesto’, a ako je ogrnete poznatim činjenicama, da su ta dva čoveka stvarno sedela i razgovarala celu noć pored kamina dvorca u Ivanki, ali bez svedoka, teško ćete razuveriti laika da možda uopšte nisu razgovarali o politici već o ženama. A ako su razgovarali o politici, prvi moderni mađarski premijer grof Andraši mogao je svom prijatelju, ali i zetu Obrenoviću jedino da oda tajnu grofa Buola i maršala Radeckog o ’kapari za Bosnu’ koja je iz Beča već stigla u Carigrad“.
Upravo opisani primer o „praznom mestu“ slikovito je objašnjenje kako se istorijska činjenica nadopunjuje fikcijom a da ni jedna ni druga ne izgube svoj karakter. S tim što je, insistira Jovanović, neophodno poštovati još jedan detalj iz Rankeove metodologije nauke – „treba pisati samo onako ’kako je uistinu bilo’. Jer istina je najveća senzacija“.
Dvor kneza Mihaila više ne postoji, srušen je 1904, a nalazio se u nekadašnjoj Terazijskoj ulici koja se tada prostirala do današnjeg Londona, između sadašnjih zgrada Skupštine grada i Predsedništva. U uvodu knjige Nebojša Jovanović piše da ga je knez Mihailo prvo put video 1859. godine „kad se, zajedno sa ocem, vratio u Srbiju i odmah u njega uselio, kao prestolonaslednik. U narednim mesecima u toj kući je više živeo Miloš kao vladar, a Mihailo je nakratko za svoje lične potrebe dogradio deo Malog dvorca, pored samog dvora, a posle godinu i po dana, po očevoj smrti, vratio se u kuću kao vladar. Dvojica Obrenovića, otac i sin, koji su imali luksuzne palate u Beču, Bukureštu, Hereštiju i Ivanki, potpuno su promenili njen enterijer pregradama ili probijanjem nekih zidova za prostranije salone i unošenjem potpuno novog evropskog nameštaja. Zna se da je knez Miloš prve dve i po hiljade dukata troškova hteo da isplati iz državne kase, ali da je Mihailo to ispravio i platio sa svog računa. Kuća poznata i kao ‘konak’ zablistala je za kratko vreme potpuno novim sjajem“.
Tada je jedna od važnijih odluka kneza Mihaila, piše dalje u uvodu, „bila da dvor zavede i legalizuje u državnom šematizmu, kao zvaničnu rezidenciju, ali i kao izraz svoje vladarske moći. Ozvaničio je i odštampao i druge službene knjige vezane za kuću (Dvorski ceremonijal, Dvorska pravila, Dvorske službe). Tako je do marta 1861. godine dvor pretvorio u državnu ustanovu – političku jedinicu – i naredio je da se u tu svrhu sve uredi onako kako su on i kneginja Julija smatrali da treba, ponešto što je postojalo u praksi i od vremena Karađorđevića, a štošta što su njih dvoje viđali na stranim dvorovima pa rešili da prenesu u svoju beogradsku kuću“.
Do kraja knjige Nebojša Jovanović potanko i filmski precizno opisuje život Mihailovog dvora, od međusobnih odnosa u kneževom okruženju, njihove odeće, običaje, hranu, pokućstvo… Kao ilustracija, evo odlomka o ručkovima na dvoru: